Hildemieke Boender-Vis van Chillfish design

0

Aan tafel met…

Hildemieke Boender-Vis van Chillfish design

Het onderwerp komt al vaker ter sprake in de media, mode. En dan met name wat er allemaal mis is in de mode-industrie. Herinneren jullie je nog Rana Plaza? Sinds deze vreselijke gebeurtenis staat duurzame productie wel meer op de kaart bij alle modebedrijven, het was een wake-up call voor de industrie. Diep triest dat dit ervoor nodig was.

Er zijn echter heel wat duurzame merken in opkomst en steeds meer ontwerpers kiezen voor duurzame stoffen, drukinkten of produceren op kleinere schaal. Hildemieke is er een van. Zij haalt met de door haar ontworpen T-shirts de duurzame mode uit de geitenwollen sok imago.

Vertel, hoe kwam jij in aanraking met duurzame mode? Ik kwam na 7 jaar als ontwerper in de kledingindustrie gewerkt te hebben er pas achter dat duurzame mode bestond en wat het inhield, begint Hildemieke. Na 7 jaar als commercieel kledingontwerper gewerkt te hebben besloot ik naar Engeland te vertrekken om opnieuw te gaan studeren. Daar kwam ik in aanraking met duurzame mode. Ik was gelijk geïntrigeerd en ben mij er verder in gaan verdiepen. Zo ver zelfs dat ik mijn afstudeerscriptie en afstudeercollectie eraan gewijd heb. Ik heb toen ik terug kwam nog even als freelance ontwerper en als ontwerper bij Adidas gewerkt, maar 3 jaar geleden ben ik mijn eigen duurzame kledingmerk ChillFish Design gestart. Met mooie producten en funky print ontwerpen wil ik graag laten zien dat duurzaamheid, kwaliteit en gaaf ontwerp heel goed samen kunnen in 1 product.

Een vrouw met een indrukwekkende cv, kiest er nu voor om haar eigen T-shirts te ontwerpen. Waarom? Ik wil graag mijn eigen duurzame collectie opzetten, vertelt Hildemieke. Ik wil laten zien dat duurzame mode heel makkelijk samengaat met coole prints en een hip imago. Het hoeft niet saai te zijn. De ontwikkelingen staan ook in de mode-industrie niet stil en er zijn tegenwoordig heel wat keuzes te maken uit duurzame stoffen en drukinkten.


Toffe designs gaan samen met duurzaamheid en kwaliteit. Vertel. Duurzame mode heeft helaas, zeker in Nederland, te kampen met een jammerlijk “geitenwollensokken-imago”. Er hoeven geen concessies gedaan te worden in uiterlijk en draagcomfort van kleding om toch een duurzaam product te verkopen. In veel gevallen heeft duurzame kleding zelfs een hogere kwaliteit. Met ChillFish Design wil ik bewijzen dat het mogelijk is om mooie unieke producten te verkopen, met een eigen karakter en geproduceerd onder de juiste omstandigheden.

Wat moeten de mensen echt weten over de mode-industrie? Het is voor mensen die niet in deze branche werken bijna niet voor te stellen, zegt Hildemieke, maar voordat bijvoorbeeld een broek in de winkel hangt, hebben al ongeveer twintig mensen hem aangeraakt. Daar bedoel ik mee dat iemand laat het katoen groeien, iemand plukt het katoen, het wordt geverfd, gesponnen, patronen gemaakt, stof uitgeknipt, in elkaar genaaid (en dan niet een broek door een iemand, maar ongeveer zes mensen voor een broek. Ieder doet een stukje, de hele dag hetzelfde stukje aan elkaar zetten), verscheept en in een winkel gepresenteerd worden. Daarnaast is er natuurlijk ook nog een heel team achter de schermen die de opdracht geeft tot produceren (denk aan ontwerpers en inkopers). En dan denk ik dat ik nog een aantal handelingen/ mensen vergeten ben. Iedereen wil eraan verdienen. Hoe kan dat als een broek zeg maar vijf euro kost? Iemand betaald de prijs.

Daarnaast is deze industrie heel erg afgeschermd. Ze vertellen niet graag waar ze produceren. Het is zeg maar een soort ‘geheim van de smid’. Het gaat vaak ook om hele grote aantallen. Vaak worden er minimaal 3000 stuks van één product gemaakt. Een collectie bestaat al gauw uit 50 verschillende producten. 50 maal 3000 is best veel! En dan is dit nog maar een kleine collectie. Ook al zou je als opdrachtgever zeggen dat je het onder bepaalde omstandigheden geproduceerd wilt hebben, zijn de meeste orders te groot en moeten ze te snel geproduceerd worden om in één fabriek gemaakt te worden. Dus dat wordt onderverdeelt en nog weer onderverdeelt. De fabriek waar je als opdrachtgever bent wezen kijken kan er dan wel heel gelikt uitzien, de rest is dat zeer waarschijnlijk niet. En dat valt bijna niet te controleren.

Wat ik mensen verder zou willen meegeven over de mode-industrie, is dat kleding maken echt een ambacht is. Door de vele grote winkelketens zou je dat gegeven haast vergeten. Mode is een ambacht? Jazeker, zegt Hildemieke, er komt heel wat bij kijken om van de tekentafel tot een kledingstuk te komen. Het is een kunstwerk waar jij je leven in leeft. Als je je daar bewust van zou zijn, dan zou je wellicht andere kleding keuzes maken. Dan zou je wel drie keer nadenken voordat je iets van goedkope kwaliteit koopt. Bovendien zou je dan een gaaf kledingstuk willen dragen met een mooi verhaal erachter. Niet een verhaal waar iemand heeft geleden om dat kledingstuk te maken.

Waarom is het zo lastig om hierin iets aan te veranderen? Ik denk, zegt Hildemieke, dat dit komt omdat het een vrij ingewikkelde industrie is. Er werken veel mensen aan mee. Maar het probleem zit vaak bij de opdrachtgevers. Dan zeggen ze bijvoorbeeld tegen een fabriek dat ze de order krijgen mits ze een aantal verbeteringen aanbrengen voor de werkomstandigheden voor hun werknemers. Het jaar erop gaan ze dan toch bij een andere fabrikant bestellen omdat deze fabriek te duur is geworden. Maar ze zijn duurder door de verbeteringen die zij onder druk van hun opdrachtgevers hebben aangebracht. Maar vervolgens zijn ze ook te duur voor de andere opdrachtgevers en gaat deze fabriek failliet. Dit soort praktijken stimuleren niet om veranderingen blijvend door te voeren. Ook spelen cultuurverschillen een rol. Wat bedoel je daarmee? Nou, begint Hildemieke, wij willen daar veranderingen aanbrengen vanuit een westers gedachtegoed. Dat betekent bijvoorbeeld dat we vinden dat zij recht hebben op een vakbond. Maar daar denken zij heel anders over. Ze kunnen daar niet zomaar gaan staken, want dan hebben ze geen vangnet. Zij willen liever een warme maaltijd bijvoorbeeld of meer geld verdienen. Om te overleven daar moet je geld verdienen.

Zijn duurzame producten altijd veel duurder dan niet duurzame merken? Niet per definitie. Kijk je hebt ook erg dure merken waar je ook gewoon betaald voor het merk zelf. Maar duurzaam geproduceerde kleding is over het algemeen wel duurder, je betaald voor betere werkomstandigheden en grondstoffen zonder gif. Vaak ook voor betere kwaliteit. Vaak? Als in niet altijd? Klopt, ook hier heb je mensen die bijvoorbeeld 10% bio-katoen in hun stof verwerken en dan kunnen ze het label biologisch er al op zetten. Het heeft ze echter niet dat bedrag gekost als het hele product gemaakt zou zijn van bijvoorbeeld biologisch katoen. Dit noemen we ‘greenwashing’. Ook heb je in de mode-industrie ook bedrijven die een eigen ‘keurmerk’ maken. Dat kun je niet controleren. Net zoals het kies bewust logo van de AH? Ja, ik bedoel dat staat zelfs op koekjes… dat is toch helemaal niet gezond.

Hoe draagt ChillFish Design bij aan het verbeteren van de mode-industrie? Wanneer er gezocht wordt naar duurzame oplossingen is het verstandig om bij de bron te beginnen, zegt Hildemieke. Al onze materialen in onze kleding zijn zorgvuldig uitgezocht om zo duurzaam mogelijk te zijn. Op dit moment maken wij gebruik van de volgende grondstoffen: Biologische katoen, bamboe en lyocell/ tencel. Daarnaast zijn al mijn producten zijn door mijzelf vervaardigd of ik weet waar en door wie ze gemaakt zijn, vertelt Hildemieke. Daarnaast zijn al mijn T-Shirts zijn geproduceerd in fabrieken met een Fairwear certificaat. Daardoor kunnen wij 100% garantie geven dat niemand heeft geleden voor deze producten.

Wat houdt dat in, een Fairwear certificaat? De Fairwear foundation is een non-profit organisatie die ervoor zorgt dat mensen onder gezonde leefomstandigheden in fabrieken werken en een eerlijk loon ontvangen. Fair Wear ziet erop toe dat in productiebedrijven de regels van de Internationale Labour Organisation als leidraad worden gehanteerd. Een voorbeeld van zo’n regel is dat er geen dwangarbeid plaatsvindt of kinderarbeid. Ook dat ze een leefbaar loon krijgen en een veilige en gezonde werkomgeving.


Staan mensen open voor de toch wel duurdere duurzame kleding? Nu wel meer, zegt Hildemieke. Vroeger moest ik eerst uitleggen wat duurzame mode was. Men dacht dat de kleding dan langer mee zou gaan, maar dat is niet per se het geval. Het is gemaakt van bijvoorbeeld biologische katoen en/of onder betere werkomstandigheden. Nu vinden mensen het tof en willen graag een kledingstuk met een goed verhaal erachter. Je zou bijna zeggen dat het een trend is geworden. Het voldoet wel aan de kenmerken van een trend, maar ik zou toch wel hopen dat deze trend een blijvende is!

Hoe duurzaam zijn jullie zelf? Op ons eigen kantoor proberen wij zo duurzaam mogelijk te zijn, vertelt Hildemieke. We zijn zuinig met energie. De energie die wij gebruiken op ons kantoor wordt opgewekt uit zonnepanelen op ons dak. Wat wel leuk is om te vertellen is dat onze facturen die bij de bestellingen zitten, geprint zijn op groeipapier. Dit papier kun je, als je onze factuur niet meer nodig hebt, planten in een pot met aarde en regelmatig water geven. Al snel zullen er bloemen te voorschijn komen, een cadeautje aan onze klanten. En hoe zit het met de prints kleding zelf? Nou, begint Hildemieke, bij de prints die wij zelf op onze T-Shirts drukken maken wij gebruik van ecologische transfer folies. De folies bevatten geen PVC, weekmakers of zware metalen. De folies zijn gecertificeerd met het Oeko-Tex standard-100 certificaat.

Je gaat binnenkort iets heel gaafs doen. Vertel er eens wat meer over. Nou, zegt Hildemieke en ze begint breed te glimlachen. Ik ga meedoen aan de Dutch Sustainable fashion Week! Wat ik precies ga doen is nog een verrassing, maar het is iets met lege chipszakken… Ook ga ik een kleine ready to wear collectie showen wat een samenwerking is met Reshare, de dochteronderneming van het Leger des Heils, die verantwoordelijk voor kledingrecycling.

De Dutch Sustainable Fashion week zal plaatsvinden van 6 t/m 15 oktober. Er worden diverse duurzame mode evenementen door heel Nederland georganiseerd. De modeshows waar Hildemieke aan mee gaat doen zullen tijdens deze week in Amsterdam gehouden worden. Meer info : http://dutchsustainablefashionweek.nl/

Nog een laatste boodschap? Jazeker, dat je als consument echt invloed kunt uitoefenen op de mode-industrie. Jij bepaalt wat je koopt, waar je koopt en hoeveel/hoe vaak je iets koopt. Daarmee kun je een hele duidelijke boodschap sturen naar de mode-industrie. Zeker als heel veel mensen dat doen.

Tips van Hildemieke:

  • Doe geen impulsaankopen, ga dingen bekijken of passen, denk er even over na en ga een paar dagen later terug/of bestel online als je het product nog steeds wilt hebben.
  • Koop iets waar je minimaal 5 andere kledingstukken uit je kledingkast mee kan combineren.
  • Ga minder vaak kleding shoppen
  • Let op de keurmerken
  • Communiceer naar de kledingwinkels

Wat bedoel je met je laatste tip? Vraag waar de kleding vandaan komt. ‘Who made my clothes?’ Het werkt echt!

“We hoeven niet te stoppen met alles waar we van genieten, we moeten alleen bedenken hoe we de dingen die we graag doen, kunnen doen zonder schade aan te brengen aan anderen, de wereld en onszelf.” (Hildemieke)

Meer weten over Hildemieke, Chillfish Design of een T-shirt bestellen? Kijk dan hieronder voor meer informatie.

Meer informatie:
http://www.chillfishdesign.nl  

https://www.fairwear.org

Share.

About Author