Noor Veenhoven van Project CECE

0

Aan tafel met…

Noor Veenhoven van Project CECE

Samen met Marcella en Melissa Wijngaarden heeft zij Project CECE opgericht. Een online platform/ zoekmachine voor duurzame kleding. Heel handig als je eerlijke en duurzame kleding wilt, maar geen idee hebt waar je het kunt krijgen.

Ik heb een afspraak met Noor in Amsterdam. Tegenover mij neemt ze plaats en begint enthousiast te vertellen over hun Project CECE.

Hoe zijn jullie op het idee van een duurzame kleding website gekomen? We zijn drie studentes, natuurkunde en economie, die graag een eerlijke broek wilde kopen, maar deze nergens konden vinden, begint Noor te vertellen. Belachelijk toch?! Wil je het goed doen, wordt het je bijna onmogelijk gemaakt. De kledingindustrie is een van de vervuilendste industrieën van de wereld. Dat moet toch ook anders kunnen dachten wij. En dat kan zeker. Er bestaan duurzame, milieubewust, eerlijk geproduceerde kleding. Waarbij er ook nog aandacht is voor de werkomstandigheden. Maar je moet wel weten waar je het kan kopen. Dus toen zijn we zelf maar een website begonnen. Maar dan wel ééntje die van deze tijd is, een coole website zeg maar. Bij duurzame kleding krijg je al snel het idee van een geitenwollensok type, maar wij willen laten zien dat duurzaam ook zeker fashionable is.

Dus jullie verkopen duurzame kleding? Nee, dat niet, zegt Noor. Wij verzamelen merken met websites waar je deze kunt kopen. We hebben nu al meer dan honderd merken online staan. Die kun je bij ons op diverse manieren vinden. Als je bijvoorbeeld het keurmerk GOTS belangrijk vindt, kun je daarop zoeken en dan vind je alle kledingverkoopsites die kleding met dit keurmerk verkopen. Maar vind je het belangrijk dat de kleding van gerecycled materiaal is gemaakt bijvoorbeeld, dan kun je daarop zoeken. Ook leggen wij uit wat de verschillende keurmerken inhouden.

Wat betekend de naam eigenlijk? We begonnen eigenlijk met de naam CC, wat je hetzelfde uitspreekt, vertelt Noor. Maar dit werd te veel verward met Coco Chanel en met een ‘e’ ertussen zag het er ook net wat beter uit. Het staat voor ‘Conscious Clothing’.

Hoe zijn jullie begonnen? We zijn met een paar winkels begonnen, verteld Noor. We hebben een paar winkels en merken benaderd of zij op onze website wilde staan en gelukkig wilden ze dat! Een van ons kan heel goed programmeren en zij neemt voornamelijk dat deel voor haar rekening. Ook hebben wij een consult gehad met Marieke Eyskoot. Zij is een expert op het gebied van sustainable fashion en zij heeft ons wat tips gegeven. Nu is het zelfs zo dat wij zelf ook door merken en bedrijven benaderd worden, dus het gaat goed, zegt Noor trots!

Waar lopen jullie als bedrijf het meest tegenaan? De prijs van de kleding, zegt Noor meteen. Duurzame kleding is nu eenmaal duurder, want dit is wat het werkelijk kost om kleding te maken. Maar tot nu toe hebben we niet echt specifiek een bepaalde doelgroep gehad, meestal studenten en mensen die we kenden en dus makkelijk konden bereiken. De meeste van hen hebben geen geld om duurzame kleding te kopen. We gaan ons nu meer richten op een andere doelgroep, werkende mensen, tussen de 25 en de 40 jaar, met een redelijk inkomen. Dit vinden we nog best wel een beetje lastig, omdat we zelf niet in die doelgroep zitten. Verder verzamelen we nu zo veel mogelijk merken, winkels en kleding voor onze website. Hierdoor wordt het aanbod breder en krijgen we ook wat meer producten nu op onze website die iets goedkoper zijn.

Wat is hierbij jullie grootste uitdaging? Mensen bewust maken denk ik, zegt Noor. Hoe duur is ‘normale’ kleding werkelijk? Door hoeveel kinderhanden is het gemaakt of onder welke erbarmelijke omstandigheden, welke chemicaliën zijn er gebruikt. Dat allemaal heeft een enorme impact op het milieu en de mensen. Als men vroeger in Nederland een shirt wilde maken van bijvoorbeeld wol, dan duurde dit van schaap tot kledingstuk zo’n 8000 uur. Omgerekend naar 10 euro per uur, zou dat shirt alleen al 80.000 euro kosten. Dit is echter niet meer helemaal te vergelijke met nu, mede omdat vele productieprocessen geautomatiseerd zijn. Het werk betreft nu vaak het oogsten en het in elkaar zetten van het kledingstuk. Maar toch, werken voor één euro per uur is echt te weinig.

Wat zou denk je helpen bij die bewustwording? Wanneer mensen het verhaal weten achter je kleding, zegt Noor. Dat zou echt enorm helpen. Ik bedoel, wil jij een broek dragen dat door een kind is gemaakt? Ik niet.

Hoe weten jullie zeker dat de kleding die op jullie website staan, duurzaam is? Daar hebben we zelf ook mee geworsteld, zegt Noor. Hoe gaan we dat doen. Eerst dachten we dat we de hele wereld af zouden gaan reizen om het te checken, maar dat is financieel niet echt weggelegd voor ons. We vertrouwen op de keurmerken die de kleding heeft en op de bestaande informatie die ons gegeven wordt en kunnen vinden op het internet. We praten ook met veel mensen. We verstrekken alle informatie die we over een merk binnenkrijgen, gaat Noor verder. Dan kun je als consument zelf beslissen of het genoeg informatie is. Niet elk merk op onze site heeft alle keurmerken, sommige zijn alleen Fair Trade bijvoorbeeld. Je moet zelf beslissen wat voor jou het belangrijkst is.

Is deze informatie belangrijk voor de consument? Ja wij denken van wel, zegt Noor. Je gaat niet shoppen en dan bij elke broek uitzoeken hoe die is geproduceerd. Wij geven ‘to the point’ informatie over elk product. We willen het de consument zo gemakkelijk mogelijk maken. Hierdoor willen we een drempel wegnemen. Een drempel die er wellicht voor zorgt dat mensen niet voor duurzaam gaan, omdat het soms zo lastig is om te achterhalen.

Is duurzame kleding belangrijk voor iedereen of alleen voor fashionistas? Kijk iedereen draagt kleding. Je hoeft niet per se een fashion tijger te zijn. Bij mij op de opleiding (natuurkunde) zijn de meesten niet echt bezig met haute couture, maar het kan voor hen wel degelijk belangrijk zijn hoe een item gemaakt is. Wat het verhaal achter het kledingstuk is.

Is duurzame kleding alleen of voornamelijk op internet te koop? Geen idee eerlijk gezegd, zegt Noor. Ik heb nog geen winkelstraat kunnen ontdekken met alleen maar eerlijke kleding. Online winkelen neemt sowieso toe. De app van eerlijk winkelen vind ik in dit opzicht wel erg handig. Te vinden via de appstore. Het geeft je wandelroutes langs eerlijke winkels of winkels die eerlijke producten verkopen. Misschien is het nog niet rendabel genoeg om een winkel te vullen, het is best prijzige kleding. En dan komt daar personeelskosten en de huur van het pand bij.

Wat betekend duurzaamheid voor jou persoonlijk en hoe uit zich dat thuis? Heel veel, zegt Noor. Ik geloof echt dat we verschil kunnen maken. Mijn vriend en ik zijn beide vegetariër. Dit was wel even omschakelen, want ik vind vlees echt lekker. Maar deze industrie heeft echt een veel te grote schadelijke impact op het milieu. Daarnaast scheiden we ons afval. Al weet ik niet of dit in Amsterdam veel zin heeft, maar het zendt allicht een boodschap naar de gemeente. Daarnaast proberen we, waar het budget het toelaat om biologisch te eten. Natuurlijk shop ik via onze website, maar ook veel tweedehands.

Hebben jullie nog plannen voor de toekomst? We zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuwsbrief en om de website nog klantvriendelijker te maken, zegt Noor. Klantvriendelijker, wat houdt dat in? Wil ik weten. Nou dat je bijvoorbeeld kunt inloggen en je favoriete items kunt opslaan, legt Noor uit. Verder willen we natuurlijk nog meer uitbreiden en meer bezoekers trekken. Wellicht dat we ooit kunnen uitbreiden naar Europa.

Nog een laatste boodschap? Hier denkt Noor een paar seconden over na. Dat je als consument echt wel macht hebt. Je kunt op een hele simpele manier al het verschil maken, alleen al door wat je wel of niet koopt. Wij willen het voor de mensen nog makkelijker maken om die macht in eigen handen te nemen. Mensen gaan niet massaal uitzoeken hoe het zit met kleding, daar hebben ze geen tijd voor. Wij doen dat voor ze. Wat ook nog een bijkomend voordeel is van onze website, is dat je geen impulsaankopen doet!

Meer informatie over Project CECE:
https://www.projectcece.nl

https://www.facebook.com/projectcece/

https://twitter.com/Project_Cece

Meer informatie over Marieke Eyskoot:
http://www.talkingdress.nl

Share.

About Author