NS over op groene stroom

0

NS over op groene stroom

Week 6

Hoe te reizen? Wat is nou het meest duurzaam. Met de benenwagen en de fiets natuurlijk. Maar hoe zit dat dan met de auto (benzine of elektrisch) of met het openbaar vervoer? Tja.. de trein rijdt toch wel, denk ik dan wel eens.

In een aflevering van Kassa Groen werd de vergelijking al eens gemaakt tussen reizen met de trein of de auto. Zij stellen dat een benzineauto een gemiddelde CO2-uitstoot heeft van 220 gram CO2 per persoon per kilometer, een elektrische auto van 90 gram per persoon per kilometer en een trein van 30 gram per persoon per kilometer. Zij maken ook de uitzondering dat wanneer je met vier man in een elektrische auto zou zitten, je de uitstoot mag delen door vier personen (dan kom je op 23 gram CO2-uitstoot per persoon per kilometer) en dat je dan dus minder uitstoot per persoon hebt dan in de trein.

Maar nu is de NS met iets nieuws gekomen, de elektrische treinen rijden vanaf 2017 op groene stroom! Je reist dan dus klimaatneutraal door Nederland. Ze dragen daardoor significant bij aan het behalen van de ambities voor mobiliteit uit het Energieakkoord (ongeveer een kwart). Hoe tof is dat.

Om alle treinen op groene stroom te laten rijden is er zo’n 1,4 terra wattuur nodig. Dat is vergelijkbaar met één procent van het Nederlandse elektriciteitsverbruik en het elektriciteitsverbruik van alle Amsterdamse huishoudens per jaar. Alle stroom is afkomstig uit nieuwe windparken uit Nederland, België en Scandinavië. De NS wilde per se alleen stroom afnemen uit nieuwe windparken. Dit omdat ze anders een kwart van het huidige windvermogen zouden opeisen. Dat vonden ze maatschappelijk niet wenselijk.

Naast overstappen op groene stroom doet de NS nog meer om energiezuiniger te zijn. Ze leren o.a. hoe de machinisten energiezuiniger kunnen rijden, ze investeren ze in energiezuinigere treinen, zorgen ze ervoor dat remenergie wordt teruggeleverd aan de bovenleiding. Dit zorgt ervoor dat treinen die in de buurt rijden hier weer gebruik van kunnen maken. Het zijn kleine stapjes, maar ze worden ongeveer 5 procent per jaar beter, zuiniger.

Dit overstappen op groene stroom doen zij in samenwerking met Eneco. Eneco bouwt windparken voor de NS en de NS neemt gegarandeerd tien jaar stroom af. Dit zorgt ervoor dat het risicoprofiel van Eneco solide wordt en zij weer investeerders aan zich weet te binden voor de bouw van nieuwe windparken. Meestal sluiten bedrijven voor een aanzienlijke kortere periode een energieleveringscontract af, dus dit is wel uniek in de energiewereld.

Wat veel mensen niet zo direct weten of doorhebben, is dat de stroom die Eneco opwekt via de windmolens, niet direct aan de NS geleverd wordt. Er gaat geen stroomkabel van de windmolens naar de bovenleidingen van de spoorwegen. Deze stroom wordt geleverd aan het net en de NS krijgt stroom van het net. De NS zorgt dus wel voor een vergroening van de energie in Nederland. Hoe meer mensen groene stroom, of Hollandse windenergie aankruisen op hun energieformulier, hoe groener we worden!

Forenzen met de trein is echt een super oplossing en in Nederland echt wel overzichtelijk en goed geregeld. Reizen met de trein zorgde al voor de minste CO2-uitstoot per persoon per kilometer, maar zorgt nu dus voor 0,0 uitstoot. Zo jammer alleen dat ze zo vaak vertraging hebben en dat ze in de spits nog net te vaak te korte treinen inzetten. Maarja zo besparen de ook energie om de treinen warm te stoken. Want immers, als je zo hutje mutje op elkaar staat, krijg je het vanzelf wel warm!

Wat ook nog wel leuk is om te vermelden is dat de NS ook doet aan verduurzaming op de stations. Zo hebben ze nu al afvalbakken geplaatst waarin je je afval kunt scheiden. Doel is het beperken van de hoeveelheid afval in stations en treinen, afval gescheiden in te zamelen en het recyclen van afval tot grondstof. Ook willen ze hun kantoren verduurzamen en hun afvalstromen daar ook verminderen.

 

Meer informatie:
http://www.ns.nl/over-ns/energie

http://www.ns.nl/over-ns/energie/groene-stroom.html

http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/future-transportmobility/13682/interview-ceo-ns-het-gaat-allemaal-om-verleiding

http://jaarverslag.eneco.nl/interviews/interview/de-klant-van-de-klant-verbindt-ons

https://www.youtube.com/watch?v=Sl3xGrl7kZU&feature=youtu.be&list=PLydxBWhud95LEUy9K6Ik3EQiJP3JOcXZx

http://kassa.vara.nl/nieuws/dilemma-met-de-trein-of-carpoolen

https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/fiets-ov-of-auto/

Afbeelding geleend van:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/in_beeld:_viering_175_jaar_spoor-146512 

Share.

About Author