Reclamefolders, wat een verspilling

0

-8 september 2016-

Elke week liggen ze weer op de mat. Reclamefolders. Liggend op de deurmat lonken ze naar me. ‘Lees mij, ik bevat dringende informatie.’ De folders spreken tegen mij met hun felle kleuren en mega aanbiedingen. Ze vertellen dat ze de beste aanbiedingen van dat moment voor mij hebben. Dat ik ze absoluut moet lezen, anders mis ik net datgene wat ik niet nodig heb, maar wel altijd al wilde hebben. Ze zeggen dat met dat ene ding ik de blits zal maken…

Oo wie kan ze nou weerstaan? Ik niet in ieder geval. Een aanbieding werkt psychisch. Je krijgt er een high van. Je koopt meer uit de reclame of uitverkoop, omdat je er een goed gevoel aan overhoudt. Je hebt immer een aanbieding gekocht. Een aanbieding is immers gunstiger voor je portemonnee. Toch?

“Reclame bestaat al sinds de Oudheid, zo blijkt uit bevindingen in de ruïnes van Pompeï, al was er pas sprake van massareclame ten tijde van de industrialisatie in de 19e eeuw. Dat fenomeen ging gepaard met de opkomst van de industrialisatie. Door de grote hoeveelheid aan goedkope producten volstond mond-tot-mondreclame niet langer. Bovendien kwamen door de industrialisatie veel producten op de markt waar de consument nog mee vertrouwd moet raken.

Het eerste Nederlandse reclamebureau werd in 1846 gevestigd in Rotterdam en heette Nijgh en Van Ditmar. Het tweede bureau werd in 1880 in Amsterdam opgericht onder de naam DelaMar. Reclame was sindsdien overal te vinden: in kranten, maar ook op schuttingen en reclamezuilen.” (bron: isgeschiedenis.nl)

Maar of al die reclame en aanbiedingen gunstiger zijn voor je portemonnee? Ik denk van niet, maar in dit stukje wil ik het hebben over de folders zelf. Het papieren blaadje dat wekelijks op de mat valt. Of ander (on)geadresseerd reclame ‘troep’.

Er worden bomen voor gekapt, die worden chemisch bewerkt totdat het papier is. Dan wordt het bedrukt met giftige inkt. Vaak worden de folders verpakt tezamen in een plasticje. Je leest de folders door, of niet en dan belanden ze in de (hopelijk) papierbak. Waarschijnlijk heeft alleen een plastictasje een kortere, zinloze, levensduur. Ik zeg zonde!! Maar ik heb ook een oplossing gevonden voor degene die het liefst een ‘nee nee’ sticker op hun brievenbus zouden plakken, maar die het stiekem toch wel leuk vinden om door de folders te neuzen.

De digitale reclamefolder app. Daarin worden alle reclamefolders wekelijks geüpdatet zodat je de nieuwste versie kunt lezen op je smartphone of tablet. Ik heb deze nu sinds een paar weken en het werkt fantastisch. Ik kan zelfs een foto van iets in de folder maken en appen naar mijn man of een vriendin om hem of haar op iets te wijzen. En super bonus: geen papier verspilling meer en geen plastic verspilling meer!! Je kunt de folders ook op hun website bekijken.

Blijf vooral ook nadenken of je een product wel echt nodig hebt. Of je er werkelijk de blits mee wilt maken, maar kijken mag. En zijn we dan juist niet uitstekende Hollanders? ‘Kijken kijken, niet kopen.’

Meer informatie over de reclamefolder app zie mijn tips&tricks

Meer informatie over de online versie van de reclamefolder:
http://www.reclamefolder.nl/?gclid=CNvhiLnF_84CFQmeGwodh9MMpQ

Meer informatie over de ‘nee nee’ sticker:
https://www.neenee-sticker.nl/?gclid=CKGmu-nF_84CFWsq0wodUhMEJw

Een gewone ‘nee nee’ sticker kun je ook aanvragen bij je gemeentehuis.

Meer informatie over de geschiedenis van reclame:
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-reclame-nederland/

Foto geleend van:
http://www.huisaanhuisfolders.com/consumenten-hechten-aan-aanbiedingen-reclamefolders.html 

Share.

About Author