Mini duurzame beurs

5

-22 september 2016-

Afgelopen weekend ben ik met mijn gezin even wezen kijken op de beurs: ‘Puur Fair’ in de Zuiveringshal Westergasfabriek in Amsterdam. Een supertof initiatief van een aantal mensen, met als doel “om zo veel mogelijk mensen te inspireren om vanaf nu een duurzamer leven te leiden”. Nou dat is echt wat voor ons dacht ik!

Het idee van Puur Fair is dit: ‘Consumenten helpen hun weg te vinden naar goede, gezonde en eerlijke producten, met een jaarlijkse beurs en met online platforms’. Op deze beurs bijvoorbeeld staan allerlei stand met duurzame, gezonde en eerlijke producten waar je dan als consument mee in aanraking kunt komen. Je kunt vragen stellen, producten kopen, een lezing volgen, proeven en workshops volgen! Al met al waren er zo’n 70 deelnemers aanwezig.

Wauw, dit moet heel wat zijn dacht ik! Op naar de duurzaamheidsbeurs in Amsterdam. Bij de ingang kregen we twee papieren toegangskaartjes (lees: twee A4tjes) met de opmerking dat we straks bij de uitgang zelf mogen bepalen, hoeveel we voor deze beurs willen betalen. Ze vertelden dat de kosten zo’n tien euro per persoon bedraagt. Altijd spannend zoiets… Nou maar afwachten wat de beurs inhoud. Eén voet in de beurshal werd al meteen duidelijk dat dit niet een beurs is, maar een mini-beurs.

Een mini-beurs met grootse gedachten. Deze mensen willen de wereld ten goede veranderen en ze willen dat wij mee veranderen. Of in ieder geval anders gaan denken. Dit kunnen we doen door biologische voeding te kopen. Niet alleen op deze beurs maar bijvoorbeeld ook via een biologische webshop. Een initiatief van boeren uit Flevoland. Maar dit kan ook door groene stroom, zonnepanelen of een duurzame vakantie te boeken. Er was voor elk wat wils.

Tijdens ons rondje komen we langs een stand van milieudefensie. Daar teken ik een petitie om boeren aan te moedigen om lokaal veevoer te gaan produceren in plaats van deze te importeren. Ik vind dat een goed idee, maar ik hoop dat men wel begrijpt dat daardoor het vlees wel iets duurder zal gaan worden. Hopelijk heeft men dat ervoor over! Maar ik zet wel mijn vraagtekens bij het veevoer dat de boeren dan lokaal moeten gaan verbouwen, sojabonen. Tegenwoordig geven ze koeien in de vleesindustrie ook visolie en antibiotica te eten. Eten koeien dat dan? ik dacht altijd dat ze gras aten, maar ik kan het mis hebben. Ook heb ik nog nooit een koe met een hengel bij de sloot zien staan. Gras kan iedereen verbouwen, ja toch?

Daarna lopen we langs een standje dat vilten bolletjes verkoopt. Mijn dochter vindt het prachtig. “Daar kan ik van alles mee maken” zegt ze enthousiast. Op de vraag waar het wol vandaag komt, hapert de vrouw bij het geven van haar antwoord. Blijkbaar heeft ze slechte ervaringen van klanten gehad, wanneer ze hen vertelt dat het wol helemaal uit New-Zeeland komt. Snel lopen we weer verder.

We stuiten op een stand met baby –en kinderkleding van gecertificeerd biologisch katoen. Super gaaf! Daarmee help je de boer, die niet meer giftige stoffen op de planten hoeft te spuiten. Je helpt de grond, want de pesticiden komen niet meer in de grond en je kind draagt geen gifstoffen meer op zijn lichaam! Beter! Er hangt wel (logisch misschien) een prijskaartje aan. Maar na het achterlaten van mijn mailadres ben ik de trotse eigenaar van een GOTS gecertificeerd baby mutsje.

Is het eigenlijk wel logisch dat er hier een hoger prijskaartje aanhangt, dan aan de kleding uit de reguliere kledingindustrie? De prijs die daar door de makers betaald wordt is namelijk vele malen hoger! Maar dat is een andere discussie.

Op de kop van het rondje vinden we eens stand met pure en groene haarcosmetica. Wat een woord zeg; ‘haarcosmetica’. Waarom noemen ze het niet gewoon shampoo. O wacht 25,- euro voor twee flessen?! Dat is dus de reden. Logisch dat duurzame producten duurder zijn, maar deze shampoos dragen geen biologisch keurmerk. En natuurlijk wil nog niet zeggen dat het ook duurzaam of biologisch is (kijk in mijn tip & tricks voor een uitleg over het verschil hiertussen). Bovendien staan er nog allerlei onuitspreekbare ingrediënten op de fles, waarvan ik niet weet wat het is en de verkoopster het mij ook niet kan uitleggen. Ik blijf er toch bij om mijn eigen shampoo te maken. Dan weet ik zeker wat er in zit. Bovendien keen ik toevallig laatst naar een oude aflevering van de Keuringsdienst van Waarde, waarin ze gaan uitzoeken wat keratine doet wat in de duurdere shampoos zit. Spoiler alert: niks dus. Een meneer die hierover geïnterviewd werd, zei dat producenten vaak ingrediënten in een product stoppen zodat de marketingafdeling van het bedrijf iets heeft om het product te verkopen. Denk daarbij aan keratine, aloë vera, parel extract en zijde. Er zit soms maar 0,01% in een verpakking, het doet niks voor je, maar zorgt wel voor een mooi (marketing) verhaal.

Nadat we een rondje hadden gelopen wilde mijn dochter nog een keer langs de verfstand van ‘Natuurlijk Kleurrijk’. Naast dat zij daar natuurlijke duurzame verf verkopen, gaven zij daar ook een workshop zelf verf maken. Een beetje zoals Rembrandt dat deed in zijn tijd. Superleuk om te doen natuurlijk en je gemaakte verf mag je mee naar huis nemen. Het viel mij op dat de verf een beetje ruikt naar honing en lijnolie. Dat zijn dan ook twee van de hoofdbestanddelen van de verf.

Bij de uitgang hebben we uiteindelijk tien euro betaald voor ons beide (onze dochter was gratis). Dit omdat we het een goed initiatief vinden, maar het nog wel in de kinderschoenen staat. We hadden iets meer van verwacht en een aantal standhouders die wel aangekondigd waren, bleken er niet te staan. Buiten kon je nog op hun zelf gecreëerde terras verschillende vegetarische snacks nuttigen. Die zondag toevallig aangenaam vertoeven buiten. Dus zijn wij ook nog even op het terras neergestreken.

Al met al een geslaagde dag! Een zeer goed initiatief, ga zo door zou ik zeggen!

Meer informatie over en over alle deelnemers aan Puur Fair:
http://www.puur-fair.nl

Share.

About Author

  • Hallo Joan,

    Dank voor je bezoek en eerlijke verslag! Leuk te lezen wat je gezien en gedaan hebt.
    Ik vermoed dat je het lezingenprogramma hebt gemist? Dat gaan we volgend jaar beter aankondigen. Evenals de eetbare plantenwandeling in het park, ook (gratis) onderdeel van de beurs. De schapen, alpaca’s en het cateringplein stonden weliswaar buiten, maar hoorden wel bij de beurs. Twee standhouders hadden zich opgegeven, maar konden helaas uiteindelijk niet om verschillende redenen. Wie had je met name gemist? Bezoekers die zich op hadden opgegeven of alsnog opgaven konden met hun smartphone naar binnen, mensen zonder smartphone kregen een papieren ticket. Welkom volgend jaar!

    • Joan Wagemakers-Rikhof

      Hoi Tjitske,

      Dank je voor je reactie! Wij vonden het een erg leuke en interessante dag. De lezingen hebben we inderdaad jammer genoeg gemist. De stands die we gemist hebben waren Yoni en My Satino Black. Met name die laatste hadden we wat vragen aan willen stellen. Wat goed om te horen dat je ook met een digi-ticket naar binnen kon! Iets om te onthouden voor volgend jaar.

  • Paul Masselink

    Hallo Joan. Het was zeker een mooie beurs. Ik als eigenaar van O’right Nederland vind het wel jammer dat je je dan niet wat verder verdiept hebt in onze producten. De prijs van 2 flessen voor 25 euro (inhoud 400ml per fles) was zeker niet extreem hoog. Normaal betaal je in de winkel al 15 euro per 250ml fles. Wat ik echter in je bovenstaande verhaal recht zou willen zetten is je aannam over onderestaurants andere keratine of andere kwalijke stoffen. Deze zitten niet in onze producten. Ik heb de indruk dat je aanneemt dat dat zo is. Als onze shampoos zijn vrij van de meeste kwalijke ingrediënten die in normale shampoos. Om de consument goed te informeren zijn wij naar wij weten het ENIGE merk dat de werkelijke percentages natuurlijke ingrediënten vermelden. Dit ligt oper zo’n 97-99.8 % natuurlijke ingrediënten. Een ecocert label of keurmerk mag je al gebruiken als er maar 95% natuurlijke ingrediënten gebruikt worden. Het zou makkelijker zijn een ecolabel te kopen en daarmee de laatste 5% te verdoezelen dan het daadwerkelijk vermeldeniet van de echte percentages. Wij kiezen in dit geval voor transparantie.

    • Joan Wagemakers-Rikhof

      Beste Paul,

      Dank je wel voor je reactie. Ik begrijp dat duurzame producten duurder zijn dan de reguliere producten en dat is begrijpelijk. Mensen zijn nog niet helemaal over op duurzaam of zien er nog niet de noodzaak van in. Dat brengt (nu nog) hoge kosten met zich mee, oa doordat je werkt met gecertificeerde ingrediënten en cradle to cradle. Echter toen ik de verkoopster vroeg naar de andere ingrediënten die op de fles staan, kon zij mij daar eigenlijk niet veel wijzer in maken. Ik ben niet scheikundig aangelegd, maar zou wel graag van alle ingrediënten weten wat het is en waarom het in de shampoo zit. Wat doet het voor je haar.Mijn excuses als ik de indruk heb gewekt dat er schadelijke stoffen in uw producten zitten. Ik ben niet in die zin bevoegd om dat te beoordelen en het was als een los onderdeel in die alinea bedoeld. Mijn filosofie hierin is deze: minder is meer. Wanneer ik op de verpakking kijk, zie ik geen enkel keurmerk logo staan en op uw website wordt er wel naar gerefereerd dat u streeft naar een cradle tot cradle, gecertificeerde natuurlijke ingrediënten, proefdiervrij en soya-inkt, maar ik zie het nergens terug. Het doet mij goed om te horen dat u werkt met vrijwel alleen natuurlijke ingrediënten, maar natuurlijk wil nog niet zeggend dat deze biologisch is. Soya is een product dat (nog) niet op grote schaal in Nederland wordt verbouwd. Ik kan ook niet opmaken vanuit uw website of deze wordt verkregen op een fairtrade manier en hoe die inkt gemaakt wordt of überhaupt hier naar toe gebracht wordt.

      Wellicht is het interessant om een ‘Aan tafel met…’ gesprek te houden met elkaar. Hierin zou u dan de gelegenheid hebben om uw standpunt en producten toe te lichten. Voor een voordeel zie: http://sustainablejunkies.nl/category/aan_tafel_met/

      Meer informatie over o’right producten vind je hier:
      http://hairoright.nl/home/

  • Ha Joan,

    Dank voor je reactie en welkom mee te denken over gesprekstafels op de beursvloer. Yoni en Satino Black hadden hun producten en informatie bij de toiletten, omdat hun ervaring is dat mensen niet snel over tampons of wc papier gaan praten in een beurshal. Maar misschien moeten ze dat idee bijstellen. In elk geval breng ik je graag met hen in contact: info@yoni.care en bianca.eggen@mysatinoblack.com

    Groeten Tjitske